Johan Samson
Johan Samson

Kinder- en Jongeren Psychotherapeut
Kinder- en Jongeren Psychotherapeut

Denken als Da Vinci
Verrijkingsgroepen voor nieuwsgierige denkers
Leonardo da Vinci (1452-1519) was een Italiaanse polymath die actief was als schilder, beeldhouwer, architect, ingenieur, anatomist, uitvinder en wetenschapper. Hij wordt vaak gezien als het ultieme voorbeeld van een universeel genie, een ware “Renaissance Man.” Zijn bekendste werken zijn onder andere de Mona Lisa, Het Laatste Avondmaal en de Vitruviaanse Mens. Daarnaast hield hij zich bezig met talrijke studies en ontwerpen, variërend van vliegtuigen en oorlogsmachines tot anatomische schetsen die hun tijd ver vooruit waren. Leonardo da Vinci wordt vaak aangehaald als een klassiek voorbeeld van hoogbegaafdheid.
Ons aanbod
Heeft jouw hoogbegaafde kind het gevoel dat school soms te langzaam gaat? Verveelt in de klas? Of zoekt het naar gelijkgestemde vrienden die net zo nieuwsgierig, creatief en leergierig zijn?
Onze verrijkingsklassen bieden een unieke leerervaring geïnspireerd door Leonardo da Vinci – de meester van nieuwsgierigheid, observatie en grensverleggend denken. Eén donderdag per maand duiken we samen in een wereld vol vragen, experimenten en ontdekkingen. Hier mag je kind verdwalen in zijn eigen gedachten, groots dromen en kleine wonderen zien in de natuur, wetenschap en kunst.
We gebruiken onder meer cognitieve uitdaging om therapeutisch aan de slag te gaan met angsten en existentiële vragen. Daarnaast trainen we een groei mindset, werken we rond sociale vaardigheden en samenwerkingsvaardigheden en gaan aan de slag met het thema identiteit en zingeving.
We zetten dus niet in op schoolse kennis maar op het ontwikkelen van menselijke vaardigheden die persoonlijke groei bevorderen en de levensvreugde laat openbloeien.
Met groepen van maximaal 16 kinderen creëren we een veilige en intieme leeromgeving waar persoonlijke aandacht voorop staat. Zo kunnen we ieder kind optimaal begeleiden in zijn of haar groeitraject. Omdat we de ontwikkeling zorgvuldig willen opvolgen, werken we met inschrijvingen per schooljaar. Betaling kan maandelijks, maar ook bij afwezigheid blijven de kosten gelden om de continuïteit van onze werking te waarborgen.
🎯 Voor wie?
-
Kleutergroep (3-5 jaar): De eerste stappen in de wonderlijke wereld van Da Vinci.
-
Groep 1 (1- 3de leerjaar): Ontdekken, creëren en verbinden. (VOLZET) - (Meld aan op de wachtlijst en bij voldoende inschrijvingen starten we een extra groep)
-
Groep 2 (4 - 6de leerjaar) : Zelfstandig onderzoeken, schetsen en experimenteren.
📅 Wanneer?
Eén donderdag per maand, afhankelijk van de leeftijdsgroep. Telkens van 9:00 tot 16:00 uur.
💶 Kosten?
120 euro per dag.
Inschrijven is voor een volledig groeitraject van een schooljaar. Maandelijks betalen is mogelijk.
(Sommige mutualiteiten geven een tussenkomst in groepstherapie)
💡 Waarom meedoen?
-
Schoolmoeheid voorkomen: Maak leren weer boeiend en inspirerend.
-
Leergierigheid aanwakkeren: Laat je kind verdwalen in nieuwe kennisgebieden – van de anatomie van een vogel tot het ontwerpen van een eigen machine.
-
Sociale verbinding: Ontmoet ontwikkelingsgelijken die dezelfde drang tot ontdekken en leren delen.
-
Veilige ruimte om anders te zijn: Hier is ‘anders zijn’ juist de kracht.
-
Laat je kind emotioneel groeien door te leren omgaan met uitdaging en angst door het ontdekken van de groei mindset.
Geef je kind de kans om net als Leonardo te leren. Schrijf je nu in en laat hen ontdekken hoe boeiend leren écht kan zijn.
Meer info? Neem dan contact op via onderstaand formulier.
Data

1
Groep Kleuters
11 september 2025
09 oktober 2025
13 november 2025
04 december 2025
15 januari 2026
05 februari 2026
12 maart 2026
02 april 2026
07 mei 2026
04 juni 2026
2
Groep 1-3 de leerjaar
(VOLZET)
18 september 2025
16 oktober 2025
20 november 2025
11 december 2025
22 januari 2026
12 februari 2026
19 maart 2026
23 april 2026
21 mei 2026
11 juni 2026
3
Groep 4- 6de leerjaar
25 september 2025
23 oktober 2025
27 november 2025
18 december 2025
29 januari 2026
26 februari 2026
26 maart 2026
30 april 2026
28 mei 2026
18 juni 2026

Leonardo hoogbegaafd?
-
Multidisciplinair talent:
-
Leonardo excelleerde op vrijwel elk gebied waarin hij zich verdiepte, een kenmerk van veel hoogbegaafden die sterk gedreven zijn door nieuwsgierigheid en een brede intellectuele honger hebben.
-
-
Intense nieuwsgierigheid en leergierigheid:
-
Hij hield tientallen notitieboeken bij waarin hij onafgebroken vragen stelde over alles wat hij waarnam. Zijn leergierigheid was grenzeloos, een kenmerk dat sterk overeenkomt met hoogbegaafden.
-
-
Divergent denken:
-
Leonardo was een meester in het verbinden van schijnbaar ongerelateerde concepten. Zijn ontwerpen voor vliegtuigen waren bijvoorbeeld geïnspireerd door de anatomie van vogels. Dit vermogen tot associatief denken komt vaak voor bij hoogbegaafden.
-
-
Perfectionisme en uitstelgedrag:
-
Hij voltooide veel van zijn projecten nooit, deels omdat hij altijd bleef zoeken naar perfectie en betere manieren om iets te doen. Dit is een bekend fenomeen bij hoogbegaafden, waarbij de kloof tussen hun visionaire ideeën en de uitvoering soms verlammend kan werken.
-
-
Hoogsensitiviteit:
-
Leonardo beschreef zijn waarnemingen vaak in uitzonderlijk detail, wat wijst op een intens gevoelig zenuwstelsel. Deze overgevoeligheid voor zintuiglijke prikkels komt vaak voor bij hoogbegaafden.
-
-
Existentiële diepgang:
-
Hij had een diepgaande interesse in filosofie en het leven, en stelde existentiële vragen over de natuur, de kosmos en de menselijke conditie — typisch voor de hoogbegaafde geest.
-

Hoe studeerde Da Vinci?
Leonardo da Vinci was geen man van klassieke leerboeken of academische titels. Zijn universiteit was de wereld zelf – een oneindig laboratorium vol raadsels, patronen en onverwachte ontdekkingen. Hij leerde lezen, schrijven en rekenen, maar zijn ware opleiding begon op zijn veertiende, toen hij leerling werd van Verrocchio in Florence.
De Meesterschool van Verrocchio – Hier werd Leonardo ondergedompeld in een wereld van kunst, beeldhouwkunst en techniek. Hij leerde perspectief, anatomie en natuurkunde. Maar vooral leerde hij om te observeren, te analyseren en te schetsen – steeds opnieuw, tot de essentie van elk detail hem helder werd.
Observeren – Leonardo’s ware leerschool was het dagelijks leven. Hij vulde honderden notitieboeken met schetsen, vragen en inzichten. Geen enkel detail was te klein of te onbeduidend. Van vogels in vlucht tot stromend water, van de anatomie van een hand tot de structuur van een bloem – alles werd vastgelegd en ontleed.
De Anatomie van Kennis. Leonardo was niet bang om letterlijk onder de huid van het leven te kijken. Hij ontleedde menselijke en dierlijke lichamen om de werking van spieren, pezen en organen te doorgronden. Zijn observaties waren minutieus, zijn schetsen bijna fotografisch. Voor Leonardo was het ontleden geen macabere daad, maar een diepgaande studie van de natuurwetten.
De vrijheid om te falen. Waar anderen hun mislukkingen verborgen, gebruikte Leonardo zijn fouten als springplank naar nieuwe ontdekkingen. Hij ontwierp vliegmachines, bruggen en waterwerken, wetende dat niet alles zou werken. Maar zelfs in zijn mislukkingen vond hij lessen – nieuwe manieren om naar problemen te kijken en oplossingen te vinden.
Alles is met elkaar verbonden Leonardo geloofde dat kennis niet in hokjes paste. Anatomie leidde tot kunst, natuurkunde tot schilderkunst. Hij bestudeerde vogelvleugels om zijn vliegmachines te verbeteren en gebruikte zijn kennis van licht en schaduw om menselijke emoties tastbaar te maken op doek. Voor hem was de wereld één groot web van verbondenheid.
Intensieve Waarneming. Leonardo schreef: “De ogen zijn de meesters van de ziel.” Hij geloofde dat je door intensief te observeren de diepere lagen van de werkelijkheid kon doorgronden. Hij bestudeerde waterstromen om hun kracht te begrijpen, vogelvluchten om de luchtvaart te doorgronden, menselijke gelaatsuitdrukkingen om emoties vast te leggen.
Leren van de besten. Hoewel hij autodidact was, omringde Leonardo zich met de intellectuele elite van zijn tijd. Hij ontmoette architecten, filosofen en wiskundigen. Hij zocht antwoorden bij anderen, maar stelde ook voortdurend zijn eigen vragen – altijd hongerig naar meer kennis.
Groeien door mislukkingen. Leonardo was niet bang om te falen. Hij zag fouten als een kans om nieuwe verbanden te leggen. Elk mislukte experiment was een opening naar een nieuw inzicht. Hij schreef: “Ik heb gefaald, maar ik heb veel geleerd.” Wat een voorbeeld van groeimindset!
De essentie van Leonardo’s leermethode.
De leermethode van Leonardo da Vinci was geen recht pad, maar een kronkelende rivier van nieuwsgierigheid, observatie en experiment. Hij leerde door te doen, door te zien, door te vragen. Hij was niet bang om te verdwalen, want hij wist dat elke omweg een nieuwe ontdekking kon zijn. Wat een voorbeeld van veelzijdige ontwikkeling!
Wil je dat jouw kind leert zoals Leonardo? Laat hen ontdekken, observeren, schetsen, falen en groeien in een omgeving waar nieuwsgierigheid en verwondering centraal staan.

Leer als Leonardo
Ontwikkel de talenten van je kind
Stel je een leeromgeving voor waarin nieuwsgierigheid de motor is, waar kinderen de vrijheid krijgen om net als Leonardo da Vinci hun eigen ontdekkingsreis te volgen.
In onze verrijkingsgroepen voor hoogbegaafde kinderen zetten we de deuren open naar een wereld vol verwondering, experiment en diepe vragen.
Denken zoals Da Vinci
Bij ons leren kinderen niet alleen feiten en cijfers, maar verbinden ze kunst, wetenschap, filosofie en natuur tot één groot avontuur. Net als Da Vinci stimuleren we hen om projecten te creëren waarin een vliegmachine zowel een kunstwerk als een biologisch onderzoek kan zijn. Hier is er ruimte om complexe vragen te stellen, om te schetsen, om te dromen en om te falen – want leren is groeien.
Onderzoek je Passie
Volg de nieuwsgierigheid. We moedigen kinderen aan om hun eigen thema’s te kiezen en deze diepgaand te onderzoeken, net zoals Leonardo deed met zijn schetsboeken. Of het nu gaat om de werking van een mechanisch hart, de wiskunde achter een kunstwerk of de logica van een schaakspel – wij bieden de structuur én de vrijheid om hun unieke talenten te verkennen.
Creatief Falen
Bij ons mogen projecten onaf blijven, schetsen herzien worden en ideeën opnieuw geboren worden. Leonardo leerde door te experimenteren en datzelfde principe hanteren wij: fouten maken is geen obstakel, maar een kans om verder te denken, verder te kijken, verder te creëren.
Observeren als Leonardo – De Kunst van het Zien
Leer de kracht van aandachtige observatie, een essentieel talent voor hoogbegaafde kinderen. Onze natuurstudies en mindfulness-oefeningen helpen kinderen om de wereld met nieuwe ogen te bekijken – van de spiraalvorm van een schelp tot de beweging van een vogel. Alles wordt een kans om verwonderd te raken.
Socratische Gesprekken
Wat betekent het om een genie te zijn? Hoe definieer je schoonheid? Wat maakt iets levend? In onze verrijkingsgroepen voeren we Socratische gesprekken waarin kinderen hun denkvermogen aanscherpen en leren om grote vragen niet alleen te stellen, maar ook diepgaand te onderzoeken. De vrijheid van vragen stellen staat centraal!
Verbinding van Klassiek en Modern
Leonardo zou in onze tijd gefascineerd zijn door technologie. Daarom bieden we ook mogelijkheden om hun ideeën tot leven te brengen met behulp van technologie. Want de grote denkers van morgen combineren klassieke wijsheid met hedendaagse tools. Of hoe we de wijsheid van het verleden kunnen benutten tot het vormen van de toekomst.
Ruimte voor Reflectie
In een wereld die nooit stilstaat, creëren wij momenten van rust. Net als Leonardo mogen onze creatieve breinen zich verliezen in gedachten, schetsen, dagdromen – om zo nieuwe ideeën te laten ontstaan. Vanuit stilte komt inzicht voort.
Wil je dat jouw kind leert als Leonardo? Schrijf je nu in voor onze verrijkingsgroepen en geef je kind de kans om hun genialiteit en leergierigheid te ontwikkelen in een omgeving waar verwondering, onderzoek en creativiteit samenkomen.
